Working opportunities

I had an employee class yesterday. I’m teaching D3 students. Students of mine mostly are working people. That’s how i wonder about something..
Back in my younger days,when i just finished my high school, it was really hard for me to get a job with my high school diploma. I’ve tried and tried (even for being a rep) but it wasn’t work at all. Now, when i see those students, they have worked in companies or even bank.. Lucky them.
To see that situation, questions cross in my mind.
1. What academic certificate do they have?
2. How could they get a job?

To answer these questions, I’ve made a small talk with them. Apparently, some of them are already took 1 year course, So they already had D1 diploma, some of them had acquaintance in that company and the rest of them said that they were just lucky.

About the certificate, as mentioned earlier, some of them got D1 certificate and some of them got high school certificate. Another question appear. With the same certificate that we have, why couldn’t i got a job? Now, i learn that it’s a matter of area. My hometown is merely a small city so, the employment is still low. While Bandung is a bigger city, with many business field, so employment in this city is quite high and labor is well absorbed.

well, at least that what i understand for now, and i feel relief.

Advertisements

4 comments

  1. Zeus · May 21, 2012

    But kadang yang buka lowongan suka pasang standar ketinggian. cnth. di BEC ada yang buka lowongan dibagian service syaratnya kudu S1. pas tanya2 katanya buat service printer, ma HP.

    skarang bayangkeun… kampus mana yang buka jurusan S1 bagian service printer ma service HP… gak ada.

    skill yang bgitu mungkin cm bisa didapet dari kursusan ato pengalaman…yang mungkin lulusan SMP ato SMA aja bisa dapet. asal yg buka lowongan mau NGETEST hasil kerja mereka.

    mereka yang bka lowongan jg mungkin rada terlalu PD, da orang yang lulusan S1 jg mikir kali klo mereka mnding cari kerjaan yang lebih baik daripada jd tukang service yang mungkin bisa mereka lakoni sendiri/ buka sendiri (kecuali kepepet)

    ini hanya sebuah contoh.. banyak lowongan2 pekerjaan lain yang memasang syarat strata pendidikan yang “ketinggian” hanya untuk suatu pekerjaan “remeh” pada akhirnya.
    sperti “tukang ketik”, “tukang seting gambar”, “tukang desain buku”, “tukang editing video”, “tukang jagain anak” dll.

    halah….sori,komennya pake bahasa Indo. tolong translate-in ya….. 🙂

  2. pujipramesti · May 21, 2012

    hahahahaa…
    memang banyak tempat kerja yang bikin standar tinggi, padahal ga sebegitunya. makanya aku bilang juga banyak dari mereka yang lulusan d1, atau sma, tapi udah dapet kerja yang lumayan. jadi tanpa ijasah s1 juga mereka bisa. setelah diajak ngobrol, memang ada yang ikut tes sana-sini, ada yang punya kenalan di perusahaan, dan ada juga yang beruntung aja (ditawarin kerja karena perusahaannya lagi butuh)
    well, ijasah sih menurut aku perlu, itu kenapa mereka kuliah lagi disini, tapi ya, usaha mereka untuk cari kerja juga pantas diperhitungkan lah… kecuali yg beruntung, itu sih udah rejekinya aja hehehehe…

  3. zeus · May 21, 2012

    Goodluck for them… 🙂

  4. pujipramesti · May 21, 2012

    yeaaa… when there is a will, there is a way..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s